DÜŞÜNCE
İslam Dünyasının Özgürlük Mücadelesi / Hasan TURABİ
Dinen de, örfen de, insani olarak da meşrû kabul edilen, sınırları ve hedefi belirlenmiş bir özgürlük mücadelesi düşman tarafından “terör” diye nitelendirilse de o meşrû bir savunma ve direniş hareketidir. Meseleye bu temel mantıkla yaklaşıldığında savunma; maruz kalınan zulmün ardından ortaya konan
İslami Epistemoloji Üzerine / Şakir KOCABAŞ
Gerçekliğin çeşitli soyutluk düzeyleri olduğunu kabul edebiliriz. En somut gerçekler hal ifadeleri ile ifade edilenlerdir. Teorik ve formel ifadeler daha soyut gerçekleri yansıtırlar. Bir ifadenin soyutluk düzeyi ise onun ilgili olduğu olguların çeşitliliğine ve sayısına bağlıdır.İslam Düşüncesinin Batı Düşüncesine Etkisi / Enver DEMİRPOLAT
Batıdaki felsefi geleneğin oluşumuna İslam felsefesinin önemli katkılarına Batı, ilave olarak, Yunan uygarlığının büyük bir bölümünü de İslam filozoflarından miras olarak almıştır. Latince ve İbranice olarak İslam felsefesinin Batıya çeviri ve etkisi X. yüzyıldan itibaren başlayarak, Yakınçağ felsefMeşşai Felsefe Okulu / Mahmut KAYA
Felsefe tarihinde nübüvveti felsefe problemi olarak irdeleyip temellendirenler İslam Meşşai'leri'dir. Bu bağlamda onlar ilahi vahyi rasyonel açıdan yorumlayarak onun güvenilir bir bilgi kaynağı olduğunu savunurlar.Suhreverdi ve İşrakiye Felsefesi / İbrahim Agah ÇUBUKÇU
Suhreverdî ne bir kelâmcıdır, ne de bir fakîhtir O, Yunan ve şark düşüncesini İşrakîlikte birleştiren bir filozoftur. Felsefesinde İslamiyet’in ve İslam tasavvufunun geniş etkisi vardır.Cevşen Duası -Kaynakları Hakkında Bir İnceleme- / Abdullah AYDINLI
Sonuç olarak denebilir ki, sübûtuna "inanma" durumundan sarf-ı nazarla, eldeki verilere göre bu duanın Hz. Peygamber -sallellahu aleyhi ve sellem- ile hiçbir ilgisi yoktur. Öyle anlaşılıyor ki, o, zaman içinde önce şîî muhitlerde ortaya çıkıp Hz. Peygamber’e nisbet edilmiş, oradan da kısmen Sünni İsAbdurreşid İbrahim'in Dilinden Cemaleddin Afgani / Salih SAMARRİ
İçimden “Bu kim acaba?” dedim. “Beni tanıyor ve hakkımdaki her şeyi biliyor.” Bu düşüncelere dalmışken “Cemaleddin Afgani'yi duydun mu?” diye sordu. “Evet” dedim. “Ben oyum.” dedi. Elini öptüm, o da bir sefer daha beni kucakladı. Sanki içim bir nurla doldu ve dilim açıldı. Başladım anlatmaya. Rusya'- Muhammed Tahir bin Âşûr, daha sonra Kur’an tefsirinin, Kur’an’ı anlamanın kayıtlandığı ve selefin “ilginçlikleri (acâibi) bitmez, anlamları tükenmez” dediği anlamının bir takım sebeplerin zorlamasıyla daraltıldığı bir tescile dönüştüğünü belirtir.
Safevî Şiası Üzerine Tarihsel Bir Çerçeve / Muharrem VAROL
Ali Şiası; Şiiliğin temeli olarak kabul edilmekle birlikte, Safevî şiası da onun deforme ve dolayısıyla siyasete alet edilmiş bir şekli olarak takbih edilen bir muhtevaya sahiptir.Muhammed Abduh’un Nübüvvet Görüşü ve Çağdaş İslam Düşüncesine Etkileri / Mehmet Zeki İŞCAN
Abduh'un nübüvvet meselesinde de ahlaki-ameli bir izah tarzının sahibi olduğunu söylemek mümkündür. Abduh bu alanda iki yol üzerine görüşlerini açıklamaktadır. Bunlardan biri ruhani-ahlaki izah tarzı (psikolojik metot), diğeri ise insana toplumsalı kullanma imkânı veren sosyolojik metottur.- Bâtınîlik, İslâm tarihinde uzun yıllar boyunca varlığın zahiri ve bâtıni olduğu, esas anlamının da bâtında olduğu yönündeki bir yaklaşıma dayanan düşünme yöntemi olmuştur. Bâtınîliğin etkileri yalnızca dinî sahada sınırlı kalmamış, siyasî, fikrî, askerî, ilmî gibi pek çok alana da yayılmıştır.
- Müslüman bir düşünür olarak Âzâd'ın en önemli katkısı, ki bu konuda K. Cragg'la hemfikiriz, başkalarıyla ortak bir devlet oluşturma hususunda Müslümanların katılımını, Kur'an ve İslami düşünce doğrultusunda makul gerekçelerle savunmada gösterdiği cesur kararlılıktır. Bu tarihî projenin kaderi şimdi
İslam’da Din Özgürlüğü ve İlk Uygulamalar / İ. Hakkı ÜNAL
Temel öğretileri ve bunları ilk olarak hayata geçiren Hz. Peygamber’in uygulamaları dikkate alındığında İslam’ın, barışı esas alan, barış ortamında yayılmayı hedefleyen ve inanç özgürlüğüne önem veren bir din olduğu görülür. İlgili ayetler tarihî ve sosyal bağlamından koparılmadan incelenir ve Hz. PNuaym bin Hammad'ın Hadisçiliği ve "Kitabu'l-Fiten”i Üzerine Bir Değerlendirme / Ali ÇELİK
Nuaym bin Hammad’ın rivâyetlerinin önemli özelliği, istikbâle yönelik bilgilerle dünyanın sonuna ilişkin haberleri içermesidir. “Fitne” yahut meşhur ismiyle “Fiten” kavramı içerisinde incelenen bu tür haberlerin, özellikle Nuaym’ın yaptığı rivâyetlerde âdetâ bir anlamda ‘geleceğin târihi’ yazılmıştıMuhammed Abid El-Cabiri ve Fehmü'l-Kur'ani'l-Hakim İsimli Tefsirindeki Metodu / Şahin GÜVEN
Müellifin sûreleri tefsirde kullandığı metot şudur: Öncelikle "takdim” adı altında sûreye giriş yapmaktadır. Bu girişte sûrenin ismi, nüzûl dönemi, şayet varsa sebeb-i nüzûl rivayetleri ve muhtevası hakkında bilgiler vermektedir...Evrensellik Düşüncesi ve İslam Dünyasına Yansımaları / Şaban Ali DÜZGÜN
Bir hayat tarzı olarak İslâm kendisine yabancı sistemlerle birkaç kez karşı karşıya gelmiştir. Fakat bu karşılaşmalardan hiçbiri onun Batı dünyasıyla karşılaşmasında olduğu kadar etkili ve sürekli olmamıştır. Bunun için iki sebep tesbit edebiliriz: 1- Batı'nın bilimsel ve teknolojik üstünlüğü, 2- İsAhmed b. Hanbel'in Usûlü / Prof.Dr.Hayrettin KARAMAN
Ahmed b. Hanbel'in fıkhının dayandığı kaynaklar ve kullandığı metodoloji, yalnızca kendisinden rivâyet edilen çözümlerden çıkarılmamıştır; bunun yanında ondan, doğrudan usûle ait rivâyetler de intikâl etmiştir.Doğulu Bir Oryantalist: Toshıhıko Izutsu ve Kavram Çalışmaları / İsmail ALBAYRAK
Pek çok konuda Batılı dil bilim çalışmalarını tahlillerine esas alan Izutsu'nun temel ve anahtar kavramları seçmede takip ettiği sübjektif kriterler eleştirel bir şekilde değerlendirilmiştir. Bu çerçevede dikkat çeken en önemli sorun Izutsu'nun kurgusunda pek çok temel kavramın kendisine yer bulamamİhmal Edilen Sünnet: Sünnetullah / Rosalind W. GWYNNE
Tanım olarak sünnet, geçmişin bir mirasıdır. Sünnet âyetlerinin hiçbiri, dinlenilmeyen peygamberler ve daha önce geçmiş milletler hakkındaki bir anlatımın sonunda gelmemesine rağmen; pek çok tefsîr, bu âyetleri yok olmuş milletlere dair kelimelerle açıklamaktadır.İslam Siyaset Düşüncesini Yeniden Okumak: Eleştirel Bir Giriş / Hızır Murat KÖSE
İslam siyaset düşüncesinin günümüzde anlaşılabilmesi her şeyden önce siyasî tecrübe ve literatür ile sahih ve sağlıklı bir irtibatın kurulmasını gerekli kılmaktadır. Tarihî ve disipliner yanılsama içindeki oryantalist çalışmalar bu birikimi anlama hususunda sadece önümüze ciddi engeller çıkarmakla k
Mustafa YILMAZ
Bugün Puthanede İbrahimiz! Yarın Ne Olacağız?
Urvetü`l Vuska - Tüm hakları saklıdır. ® 2014 - Sitede bulunun içerikler ve analizler kaynak gösterilerek alıntılanabilir. Networkbil.Net